.

Slaapwandelen: wat is het precies en hoe ga je ermee om?

Blog

Slaapwandelen: wat is het precies en hoe ga je ermee om?

Midden in de nacht je bed uitstappen, je kleren aantrekken, de trap aflopen. En daarna weer terug naar je slaapkamer.

Voor slaapwandelaars komt het waarschijnlijk bekend voor. Nou ja, vooral voor hun huisgenoten dan. Want slaapwandelaars merken zelf doorgaans weinig tot niets van hun avonturen. En gelukkig is het in de meeste gevallen ook niet gevaarlijk. Wat is slaapwandelen eigenlijk? Hoe ontstaat het? En wat kun je ertegen doen?

Slaapwandelen. Wat is het precies en wat doe je ertegen?

Wat is slaapwandelen?

Hoewel bij slaapwandelen niet altijd direct de alarmbellen af hoeven te gaan, behoort het fenomeen wel tot de categorie slaapstoornissen. En net als praten in je slaap, komt slaapwandelen bij zowel kinderen als volwassenen voor.

Waar het praten in je slaap eigenlijk tijdens je hele slaapcyclus op kan treden, vindt slaapwandelen alleen plaats in de diepe slaap. Het lichaam van een slaapwandelaar is actief, terwijl de hersenen al slapen. En dat kan zich op verschillende manieren uiten. De ene slaapwandelaar zit alleen rechtop in bed, de andere stapt het bed uit en gaat op pad. Meestal met een starende blik. Verder zijn slaapwandelaars vaak niet goed aanspreekbaar.  

 

De oorzaken van slaapwandelen

Over de exacte oorzaak van slaapwandelen bestaat nogal wat discussie. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat het te maken heeft met de overgang tussen twee slaapfases, de lichte slaap en de diepe slaap.

De slaapstoornis kan genetisch bepaald zijn. Toch zijn er ook concrete factoren te noemen waarvan in ieder geval bekend is dat ze de kans op slaapwandelen kunnen vergroten. We noemen er een aantal:

·         Slaaptekort

·         Extreme vermoeidheid

·         Stress

·         Koorts

·         Alcohol- en drugsgebruik

·         Medicijngebruik

  

Mag je een slaapwandelaar wakker maken?

Het is niet verstandig om een slaapwandelaar wakker te maken. Wat je het beste kunt doen, is de slaapwandelaar voorzichtig terug naar bed begeleiden. En mocht het slaapwandelen een dagelijkse routine zijn, maak de slaapwandelaar dan op tijd even wakker. Dus voordat de slaapwandeling normaal gesproken begint. Je verstoort er de slaapcyclus mee. Grote kans dat de slaap daarna weer hervat wordt.

 

Kun je slaapwandelen voorkomen?

Zolang het slaapwandelen je gezondheid niet schaadt, hoef je er eigenlijk weinig aan te doen. Sterker nog, echt voorkomen kun je het ook niet. Maar omdat slaapwandelen best vervelend kan zijn en je er zelfs gewond door kunt raken (al je bijvoorbeeld van de trap valt), doe je er misschien toch verstandig aan om goed te kijken wat je tegen slaapwandelen kunt doen.

Je kunt je slaapkamerdeur natuurlijk hermetisch afsluiten, maar gelukkig zijn er ook makkelijkere en vriendelijkere oplossingen. Zo doet een goede nachtrust al wonderen.

Op tijd naar bed

Slaapwandelen en nachtrust hebben alles met elkaar te maken. Slaap je goed en lang genoeg, dan blijf je jouw slaapwandeldrang misschien wel voor. Ga dus op tijd naar bed, je hebt je slaapuurtjes hard nodig. Of je nu een vroege slaper bent of liever laat op de avond pas je bed opzoekt, zorg in ieder geval voor regelmaat.    

 

Wil je weten hoe je zelf voor een betere nachtrust zorgt? Onze Lute Interieur slaapspecialisten geven je graag tips. Je bent van harte welkom in onze showroom.